Hvor mange penge koster det at tvivle på sig selv?
Hvis du tænker:
”Det spørgsmål kan man da ikke sætte et tal på.”
Så siger vi:
Mød Susanne.
Susanne Søndergaard.
Hun ved nøjagtig, hvad det ville have kostet hende, hvis hun var fortsat med at tvivle.
Her er tallet:
250.000 kroner.
Det er nemlig præcis, hvad Susanne har omsat for i salg af onlinekurser. Skabt af hende selv med håndholdt amatørkamera hjemme på landejendommen ved Brande i Midtjylland. Her bor hun sammen med sin mand Kim og parrets to børn, Freja på 11 og 16-årige Louise.
Susanne er ergoterapeut og trivselskonsulent. Og en virkelig dygtig en af slagsen.
Hvad hun tvivlede på så?
Om hun kunne sælge det, hun kan. Nemlig: trivsel.
Det er immervæk et lidt fluffy produkt.
Eller som Susanne selv udtrykker det:
”Ja, ja – det er jo nemt nok for sådan nogen, der sælger onlinekurser i noget top-konkret. Fx undervisning i onlinemarkedsføring til virksomheder. Men hvad med sådan en behandler-type som mig? Kan jeg også?”
Det korte svar:
Ja. Det kunne Susanne.
Men hun skulle først miste hele sin faste indtægt, før hun ikke blot turde skyde tvivlen ned, men derimod tæppebombe den helt tilbage til stenalderen.
Vi kommer til Susannes online-kurser (jeps, i flertal) lige om lidt. Lad mig først fortælle dig, hvad det egentlig var, der skete (for det er en ret vild historie).
Hvad var problemet?
Susanne har været ansat 15 år i Herning Kommunes Ungevejledning. I et tværfagligt team med pædagoger og socialrådgivere har hun hjulpet sårbare 18-25-årige – mange af dem med diagnoser – ind i et liv med tro, håb og retning.
Susanne forlod jobbet i 2016 for at etablere sin egen praksis TeenTrivsel på gågaden i Herning. Målgruppen er teenagere – altså under 18 år, for som Susanne siger:
”Jeg vil hellere hjælpe dem tidligt. Der dør noget i dem, når de ryger ind i det offentlige system.”
Susanne er altså sådan en, der lever af at hjælpe sårbare teenagere.
Og i en periode gik det rigtig godt for hende. Susannes tidligere arbejdsgiver – Herning Kommune – blev nemlig fast storkunde. De sendte unge borgere videre til hende i en ekstern mentor-ordning.
Susanne vidste godt, at det gjorde hendes forretning sårbar. Derfor satte hun sig ind i online markedsføring og tog kurser i det (mange), men hun gjorde aldrig noget ud af det.
Hvorfor?
På grund af tvivlen. Den stak sit grimme fjæs frem og sagde sådan her:
Så mere end research blev det ikke til.
Men.
I juni 2019 kom en større omstrukturering i kommunen, så de lukkede ned for alle eksterne mentorer.
Susanne tabte fra den ene dag til den anden 50.000 kr. i omsætning om måneden.
”Og så havde jeg ikke noget at lave. Der gik det rigtig op for mig, at nu var det altså alvor. Da jeg sagde mit job op, havde jeg allerede tanken om at lave noget online, men jeg var ikke presset nok – det var først da jorden begyndte at brænde under mig, at jeg kom i gang.”
Hvordan løste Susanne problemet?
Susanne indså én ting:
Hun var nødt til at omdanne det, hun var så dygtig til at skabe i sin 1-1-praksis, til noget, der foregik online.
Men hvordan gør man lige det, når man har en lille praksis i Herning, er totalt ukendt – og egentlig gerne vil ud og hjælpe ’alle forældre, der gerne vil forstå deres teenager’?
Sådan her:
Susanne lavede en e-bog: 10 råd til bedre kommunikation med din teenager.
(E-bog = en simpel pdf).
Susanne reklamerede for e-bogen via annoncer på Facebook.
(Den klassiske Skriv-dig-op-til-Teentrivsels-nyhedsbrev-og-få-bogen, du ved).
Når forældre klikkede på annoncen for at få bogen blev de automatisk sendt over på en side, hvor Susanne tilbød et mikro-onlinekursus til 47 kroner (yup, et hun selv havde lavet).
And guess what:
De skrev sig op derude.
Og købte! Donnerwetter!
Maskineriet var altså det her:
Og så var den midtjyske trivselskonsulent overbevist:
Susanne satte sig ned og skabte et 7 ugers online-forældreforløb i 7 moduler.
Pris: 1.995 kroner.
Og dét virkede:
Susanne har solgt 90 pladser på forløbet over nu 3 omgange.
Samtidig var hun i marts med på onlineforløbet ’Sådan skaber og sælger du onlinekurser, du reelt kan leve af’.
På forløbet valgte Susanne at skabe et nyt lille onlinekursus.
Denne gang om angst om bekymring.
Pris: 750 kroner.
Få uger inde i forløbet havde hun solgt 32 kurser.
”Min tvivl har altid gået mest på mig selv, fordi jeg aldrig har undervist. Det her med at omdanne relation til at skulle undervise var jeg virkelig bange for.”
Men Susanne opdagede:
Godt, hun mistede den kunde, siger vi bare.
På forløbet lærer vi dig hvordan også du kan skabe og sælge onlinekurser, du kan leve af.
Præcis som Susanne.
© Copyright Trine Ravnkilde & Christina Klitsgaard.